Hands off Venezuela Sverige

Några punkter om RCTV

Posted on: maj 15, 2007

En äldre artikel skriven i januari 2007 (publicerad på Nyheter från det bolivarianska Venezuela) men den är aktuell nu inför 27 maj när RCTV förlorar sin licens.

En sak som troligtvis kommer uppmärksammas mycket är den venezolanska regeringens beslut att inte förnya koncessionen till den privata tv-kanalen Radio Caracas Television. Beslutet har hitills beskrivits – och kommer antagligen fortsätta göra det – som en nedstängning av en ”Chávezkritisk” kanal. Innan jag går in på faktapunkterna kan sägas att Venezuela har en rad privata tv-kanaler, tiotals dagstidningar som stödjer oppositionen, och tiotals, kanske hundratals oppositionella radiokanaler runtom i landet. Majoriteten av privat media ägs av ett litet fåtal familjer, bl.a. en av Latinamerikas allra rikaste män.

1. RCTV, Radio Caracas Television, som ägs av mångmiljonären Marcel Granier, deltog aktivt i kuppen mot Hugo Chávez i april 2002 och i oljeblockaden 2003.

2. Venezuela har flera olika tv-nät: ett offentligt, och utöver det finns kabel- och satellitsändningar. Det offentliga nätet i Venezuela är en motsvarighet till vårt marknät, som omfattar SVT och TV4.

3. För att sända på det offentliga tv-nätet krävs en s.k. koncession från staten, dvs staten avgör om man ska upplåta utrymme i det offentliga tv-nätet för en viss tv-kanal.

4. För att få tillgång till en sådan koncession krävs givetvis att man följer grundläggande lagar, men det står regeringen fritt att inte ge en koncession helt enkelt för att den av någon anledning inte är nöjd med de tjänster kanalen ifråga levererar. Bland de lagar som tv-kanaler bör följa för att få tillgång till det offentliga nätet finns bl.a. en ”Lag om socialt ansvar för medierna”, som reglerar hur mycket våld och nakenhet som får sändas vid olika tider på dygnet. Det kan väl om det behövs tilläggas att man inte bör stödja våldsaktioner och statskupper om man vill förvänta sig att få tillgång till det offentliga tv-nätet…

5. I mars 2007 löper RCTV:s koncession att sända på det offentliga tv-nätet ut. Den venezolanska regeringen har deklarerat att de inte kommer att ge RCTV förnyad koncession, dels för att man stött våldsamheter, men också pga att de upprepat brutit mot lagen om socialt ansvar.

6. RCTV kommer kunna fortsätta sända via kabel- och satellitnätet, men den plats de upptar i det offentliga tv-nätet kommer antingen tillfalla a) någon annan privat tv-kanal, b) de anställda på RCTV organiserade kollektivt (vilket föreslagits av regeringen), eller c) ett privat-statligt samarbetsföretag.

7. Den övergripande mediesituationen i Venezuela är en av närmast obegränsad makt åt nästan helt dominerande oppositionella medier, vanligtvis ägda av mångmiljonärer och ofta understödda av USA:s regering. Dessa kontrollerar en väldigt klar majoritet av mediemarknaden, och är djupt fientligt inställd till den valda regeringen. Samtidigt har under Chávez tid vid makten hundratals radiostationer, internetnyhetssidor, tidningar och liknande initiativ från basen startats. Venezuelas media och politiska debatt är bredare och mer aktiv än någonsin tidigare.

Text: Erik Andersson

Annonser

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: